Резиме:
Комплексни друштвени процеси у које спадају и социјализација и
васпитање младих, представљају основу за настанак и испољавање
разних облика девијантног понашања, који се у микросвету школе
исказују најчешће као неприлагођено понашање ученика.
Заоштравање противречности између потребе неспутаног развоја
личности и реалних социјалних ограничења у школи, која намеће
вредности, активности и обрасце понашања припадницима младе
генерације независно од њихових мишљења, ставова и тежњи, доводи
до конфликтних ситуација и сукоба. Развој понашања које се
одвија у недопустивом смеру и прелази границе толеранције
заједнице последица је не само развојних промена и тешкоћа кроз
које пролази појединац, већ и социјалних односа, утицаја и
акција, које одређују место појединца у друштву. Девијантно
понашање је, са друге стране, релативно јер не постоји апсолутни
начин да се дефинише девијантан поступак: девијантност може да
се дефинише само у односу на одређени стандард, који је различит
у различитим временима, друштвима и културама.
Кључне речи:
девијантност, неприлагођено понашање, насиље, школа.
|
Summary:
Complex social processes, which include socialisation and
upbringing of the young, represent the basis for appearance of
different forms of delinquent behaviour, which in the micro
world of the school express themselves in most cases as
inappropriate behaviour of students. Severe contradictions
between the needs of free development of personality and real
social borders at schools, which impose values, activities and
patterns of behaviour to members of young generation
independently of their attitudes and tendencies, lead to
conflict situations and fights. Development of behaviour which
goes in the completely wrong direction and goes far beyond the
borders of tolerance of the community is the consequence of not
only developmental changes and difficulties of the individual,
and also social relations, influences and actions which
determine the place of the individual in society. Delinquent
behaviour, is on the other hand, relative, because there is no
absolute way of defining delinquent act: delinquency can be
defined only in relation to a certain standard which is
different in different times, societies and cultures.
Key words:
delinquent behaviour, inappropriate behaviour, violence, school. |