Резиме:
Предупређивање појаве агресивног и насилног понашања ученика је
актуелан задатак који се поставља пред школе у Србији последњих
година. Уз то, проблем дисциплине ученика на часу је један од
водећих проблема са којим се суочавају наставници у школама. У
овом чланку се описује и анализира програм за превенцију
дисциплинских проблема и агресивног понашања под називом "Игра
доброг понашања", који је посебно подесан за примену у нижим
разредима основне школе, а настао је у САД. Програм се заснива
на бихејвиоралном приступу. Примењује се у разреду током
уобичајеног рада на часу, једноставан је за спровођење и учитељи
могу лако научити како да га примењују. Позитивни ефекти
програма су утврђени строго контролисаним евалуативним
студијама: смањење ометајућег понашања ученика на часу за 50% до
90%, повећавање времена за наставу и учење на часу за 25%,
повећавање дечјег пуног ангажовања у учењу за 20% до 50%,
смањење наставниковог стреса, смањење употребе цигарета или
других дрога код ученика и др. Процењен је као успешан у
превенцији проблема у менталном здрављу. Мада се примењује и
развија већ скоро четири деценије, овај програм је у нашој
средини скоро непознат и нема података да је у нашим школама
примењиван.
Кључне речи:
дисциплина у разреду, ометање наставе, агресија ученика,
превентивни програм, "Игра доброг понашања" (енгл: Good Behavior
Game).
|
Summary:
Preventing aggressive and violent behaviour of students has been
an actual task for Serbian schools in recent years. To addition
to this, the problem of discipline of the students during
classes is one of the leading problems which teachers at school
face. This paper is about the programme for prevention
discipline problems and aggressive behaviour with the name "Good
behaviour game", which is particularly applicable in lower
grades of the primary school, and it was founded in the USA.
This programme is based on behavioural approach. It is applied
in the class, during usual work in the class, and it is very
simple for use, so teachers can easily learn how to use it.
Positive effects of the programme are determined with strictly
controlled evaluation studies: lessening of disturbing behaviour
of students during the class from 50% to 90%, greater amount of
time for learning during the class for 25%, greater amount of
full activities in learning from 20% to 50%, lessening of
teacher's stress, lessening of smoking and using drugs by the
students etc. It has been estimated as a successful programme
for preventing problems concerning mental health. Although
people have been applying and developing it for almost four
decades, this programme is almost unknown in our country and
there is no data that it has been used in our schools.
Key words:
discipline in the classroom, distraction of the class, students'
aggression, and preventive programme, Good Behaviour Game |