Резиме:
Школске 2003/04. године у први разред основне школе, уместо
дотада коришћених нумеричких, уведене су описне оцене. У Центру
за евалуацију у образовању предузето је истраживање са циљем да
се испитају мишљења учитеља о описном оцењивању као начину за
праћење напредовања и постигнућа првака. Истраживање је
реализовано на узорку од приближно 250 учитеља првог разреда из
свих региона са територије Србије (без Косова). Инструмент којим
су прикупљени подаци представља комбинацију анкете, нумеричке и
дескриптивне скале. На петостепеној скали описно оцењивање
добило је средњу оцену 3,05, што указује да је оправданост
његовог увођења од стране учитеља процењена као осредња. Као
основну предност овог начина оцењивања највећи број њих наводи
да оно даје целовитији и исцрпнији опис резултата који ученици
постижу, тј. да пружа бољи увид у квалитет и ниво знања ученика.
Највише учитеља као недостатак описног оцењивања истиче техничке
проблеме у смислу да "давање" описних оцена захтева пуно писања
и доста времена.
Кључне речи:
описно оцењивање, аналитичко оцењивање, наставничке перцепције,
први разред,
реформа основне школе
|
Summary:
Descriptive marking, instead of numeric, of first graders was
used for the first time during the school year 2003/04. There
was a research in the Centre for evaluation in education with
the aim of getting to know opinions of teachers about
descriptive marking as a way of following advancement and
achievements of first graders. The research has been done on the
specimen of about 250 first grade teachers from all regions in
Serbia (without Kosovo). The instrument used for collecting data
is a combination of a questionnaire, numeric and descriptive
scale. Descriptive marking got 3.05 at the five degrees scale,
which shows that justifying its application was estimated as
average by teachers. The basic advancement of this kind of
marking, most of them state that it gives more thorough and
global description of results students achieve, i.e. it gives
better picture of quality and level of knowledge of students.
Most of teachers, as a bad side of descriptive marking, stresses
technical problems in the sense that "giving" descriptive marks,
demands lots of writing and time.
Key words:
descriptive marking, analytical marking, teachers' perceptions,
the first grade, reform of primary school. |