Резиме:
Компаративна анализа образовних система, посебно оних у
транзицији, резултира налазом да је наставник један од
најважнијих, готово пресудних фактора успешног реформисања,
иновирања, унапређивања система образовања. Научно-стручна
расправа о наставнику (припремање, усавршавање, улоге,
компетенције...) у жижи је интересовања бројних међународних и
националних скупова. Извештаји готово свих истраживања и
закључци расправа на ову тему наглашавају значај планског,
систематског, континуираног и "системски уређеног" развоја
професионалних компетенција наставника за успешно остваривање
образовне концепције (циљева) и сваког реформског подухвата.
Стога је професионално усавршавање или ин-сервис образовање
наставника неопходно системски решити и њиме компетентно
управљати. Препорука Међународне комисије о образовању за XXI
век "Добро образовање захтева доброг наставника", иако на први
поглед врло једноставна, уствари је научно и стручно
инспиративно упитна, јер имплиците садржи питања - шта се
подразумева под појмом добар наставник, како такав постати и
како такав опста(ја)ти. На нека од ових питања, или можда
потпитања, покушали смо одговорити у овом тексту промишљајући
професионализацију наставе и наставника, ин-сервис образовање
наставника, нивое и моделе управљања ин-сервисом, факторе
подршке ефикасном управљању професионалним усавршавањем
наставника.
Кључне речи:
доживотно образовање наставника, професионални развој, ин-сервис
образовање, управљање ИНСЕТ-ом.
|
Summary:
Comparative analysis of educational systems, particularly those
in transition, has the result that a teacher is one of the most
important and key factors of successful reforming, innovating
and improving the system of education. Scientific-professional
discussion about a teacher (preparation, improving, roles,
competences...) is in the centre of interest of many
international and domestic meetings. Reports on almost all
researches and conclusions of discussions stress the importance
of planned, systematic, continuous and "systematically ordered"
development of professional competences of a teacher for
successful realisation of educational conception (aims) and
every reform action. This is why it is necessary to find
systematic solution for in-service and find ways to manage it
completely. Recommendation of International Commission of
Education for 21st century "Good education demands a good
teacher", although it is very simple at a first glance, it is in
fact scientifically and professionally inspiritationally
interrogative, because it is consisted of questions implicate,
such as: What really the term a good teacher means; Which is the
way for becoming a good teacher and How can one remain a good
one? We tried to give replies on some of these questions,
contemplating on professionalism of teaching and teachers, about
in-service of teachers, levels and models of managing
in-service, about factors of support efficient managing of
in-service.
Key words:
life-long education of teachers, professional development,
in-service, managing INSET. |