Резиме:
Чланак се осврће на тзв. интеракционистичку теорију усвајања Л2
(енг. interactionist SLA theory, Gass, 1997) и у оквиру ње на
хипотезу опажања (енг. noticing hypothesis, Schmidt, 1990), у
циљу да ученицима олакша разумевање и усвајање језичког
материјала. Опажање одређене форме у инпуту кључно је и довољно
за усвајање, а постоји разлика између опаженог инпута и инпута
кога је ученик разумео синтаксички и семантички. Посебно се
истиче веза између свесног опажања и процеса интеграције
језичког материјала, да би се показало да истицање инпута
повољно утиче на усвајање тиме што скреће пажњу на одређене
структуре. Материјал на циљном језику се најбоље опажа током
интеракције, јер она помаже ученицима да боље разумеју инпут и
побољшају свој аутпут. Мултимедијално окружење, само по себи
интерактивно, помоћу хипертекстуалног линка обезбеђује језички
инпут који на различите начине (звук, слика, писани текст,
видео...) преноси исту или сличну информацију чиме се она истиче
и лакше опажа. Истицање одређених лингвистичких форми и
коришћење интерактивних задатака и хипертекста да би се
обезбедила даља објашњења у циљу модификовања инпута и његовог
разумевања, може да привуче пажњу ученика и омогући боље
опажање, обраду, интеграцију и каснију употребу датих структура
и лексичких јединица на циљном језику.
Кључне речи:
инпут, интеракционистичка теорија,
хипотеза о опажању, мултимедији
|
Summary:
This paper is about so-called interactionist SLA theory
(interactionist SLA theory, Gass 1997) and within it the
noticing hypothesis (noticing hypothesis, Schmidt, 1990) with
the aim of helping students adopt language material. Noticing
certain form in input is a key and a sufficient element for
adoption, and there is a certain difference between noticed
input and the input the student understood syntax and semantics.
It is particularly stressed that there is a connection between
conscious noticing and the process of integration of language
material, in order to shoe that stressing input has positive
influence on adoption, because it focuses on certain structures.
Material on target language is best observed during interaction
because it helps students better understand input and make their
output better. Multi media surroundings, which are interactive
by themselves, obtain language input by hypertext link in
different ways (volume, picture, written text, video...) and it
transfers the same or similar information in which way it is
stressed and noticed more easily. Stressing certain linguistic
forms and using interactive tasks and hypertext in order to
obtain further explanations in order to modify input and its
understanding, it can attract students' attention and enable
better noticing, processing, integration and further use of
given structures and lexical units on target language.
Key words:
input, interactionist theory,
noticing hypothesis, multimedia |