Резиме:
Рад представља покушај да се проблему продуктивности школе
приступи са аспекта организационих облика рада, с посебним
акцентом на кооперативном учењу у паровима. Организација
савремене наставе, конципирана на хуманистичким теоријским
поставкама у дидактици, заснива се у значајној мери на
кооперативним облицима учења. Досадашња истраживања ефеката ових
облика учења показују позитиван допринос когнитивним и
социјално-емоционалним циљевима наставе. Наше истраживање у
основи има експериментално проверавање могућности рада у
паровима у односу на традиционални начин и његов утицај на
квантитет и квалитет знања ученика у разредној настави. Добијени
подаци дозвољавају закључак да примена рада у паровима утиче на
бољу ефикасност учења, како у погледу општег успеха ученика,
тако и у погледу појединих квалитета знања (интензитет,
систематичност, примена и трајност). Подаци добијени анкетирањем
ученика показују да партнерски рад поседује вредности које га
чине пожељним начином рада у настави. Боље образовно постигнуће
ученика и њихово снажније преферирање кооперативног учења у
паровима од традиционалног чини их ангажованијим и
продуктивнијим учесницима наставног процеса. Зато сматрамо да
овај неоправдано занемарен облик рада може бити моћно
подстицајно средство у рукама креативних и инвентивних
наставника.
Кључне речи:
кооперативно учење у паровима, ефикасност, квалитет знања
(интензитет, систематичност, примена, трајност)
|
Summary:
This paper represents an attempt of approaching the problem of
productivity of school from the aspect of organisational forms
of work, with the special accent on cooperative pair work.
Organisation of contemporary teaching, based on humanistic
theoretical postulates in didactics, is in a great extent
related to cooperative forms of learning. Researches of effects
of these forms of learning up to now show positive contribution
to cognitive and social-emotional aims of teaching. The basis of
our research is experimental checking of possibilities of pair
work in relation to traditional way and its influence on
quantity and quality of students' knowledge in lower classes of
the primary school. Given data allow the conclusion that
application of pair work contributes to better efficiency of
learning, both in the respect of better general better results
of students, and some qualities of learning (intensity,
systematisation, application and continuity). Data, which were
obtained by interviewing students, show that partner work has
values, which make it likeable way of work in teaching. Better
educational achievement of students and their stronger
preference of cooperative pair work from traditional make them
more engaged and productive participants of teaching process.
This is why we have the opinion that this unjustifiably
neglected form of work can be a powerful urge of creative and
inventive teachers.
Key words:
cooperative pair work, efficiency, quality of knowledge
(intensity, systematisation, application, continuity) |