Резиме:
У овом тексту се говори о томе зашто је потребно
да учитељи кроз додатну едукацију унапређују своја знања о
вођењу наставног процеса у мултикултурним одељењима са ромском
децом:
она су у нашим школама најнеуспешнија,
а наставни кадар током свог
иницијалног образовања није стицао довољно знања која би помогла
разумевању сложености проблема образовања Рома,
упознавања културе Рома и развијања
мултикултурног образовања.
Ромски ученици,
услед специфичних проблема који
обележавају њихово одрастање и школовање,
припадају категорији деце са
посебним образовним потребама.
Недостатак адекватног приступа
задовољавању посебних потреба ромских ученика чини још један од
важних узрока њиховог школског неуспеха.
Додатна обука може оснажити лична
уверења учитеља да су добра постигнућа ромске деце остварив циљ
који је могуће постићи и тако се приближити стварању једнаких
образовних могућности за све.
Конкретан пример начина на који
обука учитеља даје допринос унапређивању успешности њихових
ромских ученика,
односно развијању интерперсоналних
компетенција самих учитеља,
дат је кроз опис циљева и исхода
активности које су учитељи-учесници
једног едукативног семинара,
реализовали у својим одељењима.
Кључне речи:
обука учитеља,
ромски ученици,
мултикултурно образовање,
посебне образовне потребе,
интерперсоналне компетенције
учитеља
|
Summary:
This paper is about the need
of teachers to be trained through further education and to
improve their knowledge about teaching in multi cultural classes
with Roma children. These children are the least successful, and
teachers have not gained, during pre-service, enough knowledge
which could help understanding complexity of problems of
education of Roma children, getting to know Roma culture and
development of multi cultural education. Roma children, because
of specific problems, which mark their growing-up and schooling,
belong to the group of children with special educational needs.
Lack of adequate approach of fulfilling special needs of Roma
children makes one of important causes of their school failure.
Additional training can strengthen personal convictions of
teachers that good achievements of Roma children is an
achievable aim which can be made and be closer to creating equal
educational possibilities for everybody. The very example of the
ways teacher training contributes to success of Roma students,
i.e. development of interpersonal competences of teachers
themselves, is given through description of teachers'
competences themselves and outcome of activity which teachers
are the participants of an educational seminar, realised in
their classes.
Key words:
teacher training,
Roma students, multi-cultural education, special educational
needs, interpersonal competences of teachers. |