др
Јасмина Ковачевић, Дефектолошки факултет, Београд
др Мирјана Петровић-Лазић, КБЦ Звездара - ОРЛ
клиника, Београд
Узроци и превентива поремећаја гласа код
наставника |
Резиме:
У овом раду смо навели низ савета и упутстава како да предавачи,
као једна од најоптерећенијих вокалних професија, што лакше
препознају почетне симптоме поремећаја гласа и како да и сами
допринесу његовом побољшању и очувању применом превентивних мера
вокалне хигијене.
Кључне речи:
поремећаји гласа, вокални професионалци, вокална хигијена.
|
Summary:
Symptoms of voice disorders can adversely affect teachers'
ability to function in the classroom and prevent them from
developing effective working relations with students and other
staff. Sick leave, speech pathology management, and surgical
intervention can be expensive, in terms of time and costs.
Severe voice problems can also lead to permanent loss of
teaching position. The teacher would therefore be considered a
professional voice user and as such, needs to be aware of
indicators of vocal distress and the factors that contribute to
voice disorders.
Key words:
Voice disorders, teaching profession, healthy voice. |