Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

Проф. др Аурел А. Божин
Учитељски факултет, Београд
Тематски или етапни приступ? Прилог методици развојне психологије

 

Резиме:


У раду се најпре одређује домен развојне психологије и подсећа на њене циљеве као науке. Затим се издвајају разлози због којих је она значајна за оне који се баве васпитно-образовним радом и истиче да се ти разлози могу у потпуности задовољити само из глобалне, целовите перспективе коју пружа развојна психологија у смислу онтогенетске развојне психологије човека.

Након изношења предности и недостатка два основна приступа - тематског и етапног - у излагању развојнопсихолошких садржаја наводе се примери тих приступа, односно њихових комбинација и истиче се да се они могу само условно супротставити. Имајући у виду теме које сваки курс из савремене развојне психологије треба да садржи, у завршном делу рада указује се на нужност коришћења неке од комбинација тематског и етапног приступа,
с тим што нагласак може бити, у зависности од циљева и броја часова, односно теоријске оријентације наставника, било на првом или другом од њих. У факултативним курсевима/предметима види се, између осталог, могућност да се отклоне или бар знатно ублаже евентуалне недоречености, непотпуности услед давања већег пондера било тематском или етапном приступу отклоне или бар знатно ублаже.

Кључне речи:
развојна психологија, дечја психологија, методика, тематски приступ, етапни приступ.

 

 

Summary:


The domain of developmental psyhology is first determined in this paper and its aims as science are reminded about. Then there are reasons because of wich it is important for those who do educational-pedagogical work and it is stressed that these reasons can be fulfilled completely only from the point of global, unique perspective of decelopmental psychology in the sense of ontogenetic developmental psychology of a man.

After presenting advantages and disadvantages of the two basic approaches - thematic and phase - expressing developmental psychological contents, there are examples of these approaches, i.e. their combinations, and it is stressed that they can only be conditionally opposed. Taking into consideration all the topics each contemporary developmental psychology course should integrate, the final part of the paper points at the necessity of using some of the combinations of thematic and phase approach, and the stress can be, depending on the aims and number of classes, i.e. theoretical orientation of teachers, either on the first or on the second place. We can see in some optional courses/subjects, after all, the possibilities of removing or at least reducing certain partially said and insufficient facts because of giving greater ponder either to thematic or phase approach.

 

Key words:
developmental psychology, children's psychology, methodology, thematic approach, phase approach.

   
 

Povratak na početnu stranicu