Резиме:
У складу са развојем друштва намеће се и техничко-технолошка
едукација особа са посебним потребама, која им омогућава да
истражују и стичу нова знања, да схвате своје жеље и потребе,
решавају проблеме и максимално развију своје способности. Циљ
рада је да се прикажу неке могућности тзв. акцесне или приступне
технологије тј. специјално израђене техничке додатке и програме
(софтвери) који особама са посебним потребама омогућавају и
олакшавају приступ средствима стандардне информационе
технологије и на тај начин уклоне баријере на путу њиховог
информатичког образовања. Приказани су адаптирани програми, на
пример "говорни Ворд" (Њордталк), који имају команде прилагођене
визуелно оштећеним особама. Технологија видеа и цд-рома пружа
посебна обећања јер нуди могућност руковања великом количином
информација, употпуњених звуком, говором, сликом, текстом,
симулацијом покрета и сл. Ова технологија обезбеђује релистичне
представе о комплексном и динамичком свету образовања за
одређени посао. Описане су и осликане секвенце задатака и брзине
којом задатак треба обављати, методе рада, социјалне
интеракције. Особа са посебним потребама може веома лако да
одговори захтевима програма и да манипулише великим бројем
података ритмом који њој одговара.
Кључне речи:
савремена технологија, особе са посебним потребама.
|
Summary:
Together with the development of society, there is a necessity
for technical-technological education of people with special
needs, which enables them to study and gain new knowledge, to
understand their needs and desires, to solve problems and
develop their abilities to a maximum extent. The aim of this
paper is to show some possibilities of access technology, i.e.
specially designed technical additions and programmes (software)
which help people with special needs and they also make easier
the approach to tools of standard IT and in this way an obstacle
on their way of information education is eliminated. Adaptive
programmes have been shown, such as Word talk, which have
commands adjustable to people with sight impairment. Video and
CD ROM technology gives special promises because it gives
possibilities of managing a great quantity of information, with
the addition of sound, talk, picture and text, simulation of
movement etc. This technology obtains realistic view on complex
and dynamic world of education for a special job. There are
sequences of the tasks described and speed at which the task
should be completed, methods of work and social interactions. A
person with special needs can easily fulfil demands and
manipulate with data at the speed suitable for him.
Key words:
modern technology, people with special needs. |