Резиме:
Вежбања чине суштину наставе страних језика, па самим тим и
наставе језичких вештина. Њихов међусобан однос мора да буде
пажљиво осмишљен како би се постигли жељени резултати, уз
неопходност преплитања садржаја појединих језичких вештина.
Мноштво вежби може се сврстати у две основне категорије -
манипулативне и комуникативне. Суштинска разлика лежи у њиховом
садржају и функцији. Функција манипулативних вежби је учење
језичких елемената механичким путем, односно развијање навике за
њиховом употребом. Оне стављају тежиште на форму и значење датих
елемената и претежно се своде на вежбе понављања и супституције
према одређеном обрасцу. Комуникативне вежбе имају функцију
стављања језичких елемената у употребу, што чини суштину и
основни циљ наставе страног језика.Да би се тај циљ остварио,
неопходно је активирањем језика наученог путем обуке прећи из
фазе имитације у фазу креације. Различит садржај овим типовима
вежби даје и различиту вредност, јер једне чини наизглед
важнијим, а друге привлачнијим. Међутим, наведене разлике нису
непремостиве и не чине дате типове вежби међусобно искључивим.
Напротив, они морају да се допуњују јер једино тада вежбања
језичких вештина чине потпуним. Комуникативни приступ настави,
који подразумева активну улогу ученика, представља прави оквир
за остварење савремених циљева наставе језичких вештина и
наставе енглеског језика уопште.
Кључне речи:
вежбања, настава језичких вештина, манипулативне вежбе,
комуникативне вежбе, циљ наставе.
|
Summary:
Exercises are the essence of teaching foreign languages and at
the same time teaching language skills. Their relation must be
carefully planned, and in order to achieve results, there must
be certain interweaving of some language skills. Many exercises
can be put in two categories: manipulative and communicative.
The basic difference is in their contents and function. Function
of manipulative exercises is learning language elements
mechanically, i.e. developing the habit for their use. They
focus on form and meaning of the given elements and in general
they present repetition exercises and substitution according to
a certain pattern. Communicative exercises have the function of
putting language elements into use, which makes the essence and
the basic aim of teaching a foreign language. In order to
achieve this aim, it is necessary by activating the language
learned by drill to pass from the phase of imitation to a phase
of creation. Different contents of these exercises means
different value because they look more important and the other
ones more attractive. But, given differences are solvable and
the give types of exercises are not solitary. Nevertheless, they
must supplement each other because this is the only way in which
exercises of language skills are complete. Communicative
approach in teaching which means active role of the students
presents the real frame for fulfilling contemporary goals of
teaching language skills and teaching English in general.
Key words:
exercises, teaching language skills, manipulative exercises,
communicative skills, teaching goal. |